Ropog a féltengely
Mi is az a féltengely és miért ropog?
A féltengely a hajtáslánc egyik legfontosabb alkotó eleme. Ez az alkatrész a differenciál művet köti össze a hajtott kerékkel. Felépítését tekintve három részből áll: belső féltengely csukló, féltengely szár, külső féltengely csukló. A féltengely igen masszív anyagból készül, mivel nagy forgató nyomaték leadását kell közvetítenie a kerekekre.
Féltengely hiba: ropog
2 + 2 jel mely biztos féltengely hibára utal.
kattogó ropogó hang
- Az egyik féltengely hibát nagyon könnyű észlelni mert kattogó ropogó hangot hallhatunk a kormányt teljesen alászedve. Ilyenkor előre vagy hátra menetben haladva egymás után gyors ütemes kattogó,kopogó hangot hallhatunk.Tehát ropog a féltengely.
Ez a féltengely hiba tünet, akkor fordul elő ha a golyópálya megkopik, és a golyók lötyögni, zörögni kezdenek. Ha a féltengely ropog akkor ezt a hangot akár kis távolságról is hallhatjuk a gépjármű mellett.
féltengely csukló porvédő sérülés - A csukló porvédője gumiból készül, így elöregszik, és kirepedezik. A féltengely csukló belülről grafitos zsírral van tömve. A kiszakadt porvédő nem védi meg a féltengely csuklót a por és a víz káros hatásaitól.
A kiszakadt porvédő a műszaki vizsgán bukáshoz vezet.
Elkerülhető és ha igen akkor hogyan a féltengely ropogó hibája. A választ lentebb találod.
Elkerülhető -e a féltengely ropog hiba?
A válasz igen elkerülhető. Ajánlott évente többször is ellenőrizni vagy ellenőriztetni a gumiharangok állapotát. A legjobb megoldás az előtt cserélni mielőtt kiszakadnak. Árulkodó jel lehet az apró töredezés, kikeményedés.
Vigyázni kell magas járdára parkolásnál vagy bármilyen tárgy áthajtásánál mert azonnali szakadást okozhat.
Melyik az a két hiba ami ropogó féltengelynél előfordulhat? Lentebb erről olvashatsz.
Féltengely ropog akkor 2 hibára gondolhatunk
- féltengely csukló törés
Csukló törésről nagyon extrém esetekben hallunk. Általában valamilyen baleset alkalmával. Ilyenkor megesik, hogy a csukló agyba rögzített része leszakad, de ez nagyon ritka. - féltengely csukló vagy a szár bordázatának sérülése
Ennek két oka is lehet
-a belső zégeres megoldásnál a gyűrű beékelődik és a csukló lefele húzása közben a tengelyt végig marja. Ekkor is hallható a féltengely ropogó hangja.
-az esetleges hirtelen kigyorsításnál a nagy nyomaték átadásakor a féltengelyt elnyalja.
Féltengelycsukló felépítése

A féltengely csukló felépítése akár belsőről vagy külsőről legyen szó ugyan olyan. Van, egy belső agy rész, mely bordázattal van ellátva és a felületén golyópálya marások találhatóak.
Ezt követi a golyók, amelyek segítségével átadjuk a nyomatékot. Végül következik a külső házrész, mely belső felében ugyan úgy ki van alakítva a golyó pálya. A külső részén pedig szintén bordázat található.
A féltengely csuklóban a bemarások teszik lehetővé, hogy az agyhoz rögzített része elforduljon arra, amerre a kormányt fordítjuk. Így oldották meg az autó gyártók, hogy a kormányzott tengely lehessen a hajtott tengely is.
Hogy lehet szerelni a ropogó féltengelyt erről olvashatsz a következő fejezetben.
féltengely szerelése ha már nagyon ropog
A gumiharang rögzítésének egyik sarkalatos pontja a bilincs. Van, szalagos, és van roppantós. A lényeg bármelyiket is használjuk, jól legyen rögzítve.
Zégergyűrű
a féltengely száron van elhelyezve a zégergyűrű, ami a csukló belsejében fog egy nútba bepattanni vagy a csuklón van egy szétfeszíthető zéger.
Milyen káros hatások lehetnek ropogó féltengely esetén? A következő fejezetben erről olvashatsz.
féltengely ropog ezen hiba esetén fellépő káros hatások
- káros hatás, hogy a széthulló csuklóból a kenőanyag a fékre is kerülhet. Ez balesetveszélyes. Mindenképp takarítandó.
- a féltengelycsukló a hajtáslánc része, ha az kikopott, lötyögésével káros rezonanciákat okoz. így károsítja a differenciálművet és a sebességváltót is.

Hogy lehet a javítani a féltengelyt?A következő szakasz erről szól.
Ha ropog a féltengely hogy javítsuk?
Vannak erre szakosodott cégek akik gyors határidővel javítják a meghibásodott,kopott esetleg törött féltengelyeket.