Valójában mit is néznek egy műszaki vizsga alatt?
Röviden a műszaki vizsga folyamata
Az okmányokat ellenőrizzük. Megnézzük, hogy az a jármű érkezett-e be ténylegesen, amelynek a papírjait látjuk. Ellenőrizzük, hogy van-e érvényes kötelező felelősségbiztosítás az autón. Ha véletlenül nem lenne érvényes kgfb a gépjárművön, még a műszaki vizsga előtt a kötelező biztosítás kalkulátorral megkötheti.
Körbenézzük az autót, kívül-belül, alul-felül. Regisztráljuk az esztétikai hibákat, a tükrök, üvegek állapotát, az esetleges korróziót. Megnézzük a futómű, kormánymű holtjátékait.
Olajszivárgásokat keresünk és ellenőrizzük a világítást. Lekérdezzük az autó elektronikus öndiagnosztikáját. Elvégezzük a fékpados fék- és futómű-ellenőrzést és a környezetvédelmi mérést.
Műszaki vizsga időtartama mennyi lehet valójában?Előző cikkemben olvashatod.
Hét részre osztottam a műszaki vizsga vizsgálandó területét melyet a következő részben mutatok be.
7 fontos részre osztható az terület melyet néznek a műszaki vizsga alkalmával
- Dokumentumok
- Kívül
- Belül
- Alul
- Felül
- Fék-futómű mérés
- Környezetvédelmi mérés
Kezdjük a dokumentumokkal a következő fejezetet.
Dokumentumok a műszaki vizsgához
- forgalmi engedély
- átalakítási engedély
- autógáz használati,ellenőrzési,jóváhagyási dokumentum
- érintésvédelmi jegyzőkönyv
- meghatalmazás
- cégnyilvántartás
- aláírási címpéldány
- határozatok,engedélyek
- Személyt igazoló okirat
- műbizonylat
- mérési jegyzőkönyv a hangjelző berendezés megfelelőségéről(megkülönböztető hangjelzés)
- 30 napnál nem régebbi környezetvédelmi mérési jegyzőkönyv
hasonló dokumentumokat kell bemutatni a motorkerékpár vizsgáztatás alatt is
Milyen járműhöz kell műszaki vizsgán az érintésvédelmi jegyzőkönyv
- zöld rendszámos autók
- elektromos autók
- plug in hibrid
- lakóautó
- lakókocsi
- hűtőkocsi
A szakemberek a töltőkábelek és a csatlakozók állapotát ellenőrzik. Az akkumulátor csomaghoz, vagy a hajtáslánc bármely eleméhez nem nyúlnak.
Mit néznek a műszaki vizsgán kívülről
- kilincsek, zárak, reteszek, pántok, megléte, biztosítása,
- tükrök, lámpák, fényvisszaverők, kerekek, üvegek, ablaktörlő, lökhárítók.
- lámpák megvannak e és működnek e.
- alvázszám beazonosítása
- figyelmeztető jelzés (sárga lámpa) helyzete, rögzítése.
- horpadás, sérülés, korrózió
- kerekek,felnik mérete és típus azonossága
Mit néznek a műszaki vizsgán a járművön belül
- kilátás, tükrök, hűtés, fűtés, napellenző, ülés állítás, reteszelhetőség
- biztonsági övek megléte minősége, övek csatlakoztatása, ablaktörlő
- kürt működése, figyelmeztető lámpa kapcsolása.
- kormány holtjáték, pedálok megfelelőek – e stb.
Műszerfalon szinte mindennek van elektromos jelzése.Kezdve onnan, hogy a gyújtás és a motor beindulása között milyen lámpák gyulladnak fel, illetve alszanak el.
Ez rengeteg hibára utaló jel lehet pl: motor vagy kipufogó rendszer.Majdnem minden belülről működtethető egységnek van visszajelző lámpája. Gondolok itt pl: index, elakadásjelző, lámpák.
A szélvédőn nem szabad lennie semminek a vizsga ideje alatt. Gondolok itt telefontartó, GPS-tartó, traffipax-jelző. Még akkor se, ha ezeket nyilván azonnal visszatapasztja a tulajdonos és a forgalomban valójában így vesz részt.
A következő részben rátérek a alsó vizsgálat bemutatására.
Műszaki vizsga alkalmával a gépjármű alját is ellenőrizni kell.
- biztonságos e a jármű
- korrózió, olaj vagy hűtővíz szivárgás
- engedélyben meghatározott átalakítástól eltérő dolgok
- kipufogó rendszer tömítettsége
- katalizátorok, lambda szonda, adblue tartály esetleges szivárgása
Az adblue környezetre nem veszélyes anyag ezért ha kristályosodást észlelünk fel kell hívni a tulajdonos figyelmét.
Az adblue a német autógyártói szövetség VDA regisztrált névjegye.
Szennyeződésektől mentes technikai tisztaságú karbamid 32.5 % – os (m/m) vizes (ioncserélt, desztillált) oldata. Az adblue -11 ºC alatt megfagy.
Fék mérése a műszaki vizsga legfontosabb eleme
A fékek hatásfokát számítógép vezérelt fékpadon ellenőrizzük.Külön mérjük az első, hátsó és rögzítőfék hatásosságát.Fontos hogy első és hátsó fékberendezéseink tengelyenként egyformán fogjanak.
Tengelyenként a két kerék fékereje közötti eltérés a nagyobbik fékerő 20% -ánál nem lehet nagyobb.Az első és hátsó tengelyek között eltérés nem lehet nagyobb 30% – nál.
Mi van ha a kézifék beragad? Előző cikkemből megtudhatod.
Fékek hatásfokát a motorkerékpároknál is vizsgálni kell.
nincs műszaki vizsga futómű vizsgálat nélkül
A vizsgálatot rázópaddal, szerelőaknán végzik.
A vizsgálat során minden gömbfejet, gumi-szilentet ellenőrizni kell..
A felfogatást és bekötési pontokat is beleértve. Valamint a porvédő gumikat is.
A műszaki vizsga során a legfontosabb, hogy a gömbfejek ne lógjanak.
A futómű gumialkatrészei ne legyenek kiszakadva, elöregedve.Nagyon fontos a féltengely gumiharang épsége. Megfeleljenek a biztonságos közlekedés feltételeinek.
A következő fejezetben a környezetvédelmi mérés (zöldkártya) folyamatát mutatom be.
Környezetvédelmi mérés műszaki vizsga folyamán
A külsős cég által kiállított zöldkártya igazoló lap csak 1x használható fel a műszaki vizsga folyamán.
A kipufogó rendszer nem szivároghat és nem lehet korrodált.
Ha törött, repedt, lyukas vagy kifúj, akkor nem megfelelő a műszaki vizsga során.
Ezen kívül megvizsgáljuk a zajszintet, valamint a katalizátor meglétét.
Továbbá megmérjük a motor káros anyag kibocsátását is.
A vizsgálat jó azaz a műszaki vizsga eredményes
ha a szemrevételezés ellenőrzés eredménye valamennyi ellenőrizendő tétel esetében megfelelt és a jármű méréséből számított értékek a gyári vagy az MR- ben meghatározott értékeken belül van.
Nem felel meg vagyis műszaki vizsga bukása
minden az előbb felsorolt eltérő esetben vagy a mért értékek meghaladják a határértékeket.
A hibrid járműveknél is kell környezetvédelmi mérést végezni.Erről a hibrid autó műszaki vizsga cikkemben olvashatsz.