Mit néznek a műszaki vizsgán?

műszaki vizsga

Valójában mit is néznek egy műszaki vizsga alatt?


Röviden a műszaki vizsga folyamata

Az okmányokat ellenőrizzük. Megnézzük, hogy az a jármű érkezett-e be ténylegesen, amelynek a papírjait látjuk. Ellenőrizzük, hogy van-e érvényes kötelező felelősségbiztosítás az autón. Ha véletlenül nem lenne érvényes kgfb a gépjárművön, még a műszaki vizsga előtt a kötelező biztosítás kalkulátorral megkötheti.

Körbenézzük az autót, kívül-belül, alul-felül. Regisztráljuk az esztétikai hibákat, a tükrök, üvegek állapotát, az esetleges korróziót. Megnézzük a futómű, kormánymű holtjátékait.

Olajszivárgásokat keresünk és ellenőrizzük a világítást. Lekérdezzük az autó elektronikus öndiagnosztikáját. Elvégezzük a fékpados fék- és futómű-ellenőrzést és a környezetvédelmi mérést.

Műszaki vizsga időtartama mennyi lehet valójában?Előző cikkemben olvashatod.

Hét részre osztottam a műszaki vizsga vizsgálandó területét melyet a következő részben mutatok be.

7 fontos részre osztható az terület melyet néznek a műszaki vizsga alkalmával

  1. Dokumentumok
  2. Kívül
  3. Belül
  4. Alul
  5. Felül
  6. Fék-futómű mérés
  7. Környezetvédelmi mérés
    Kezdjük a dokumentumokkal a következő fejezetet.

Dokumentumok a műszaki vizsgához

  • forgalmi engedély
  • átalakítási engedély
  • autógáz használati,ellenőrzési,jóváhagyási dokumentum
  • érintésvédelmi jegyzőkönyv
  • meghatalmazás
  • cégnyilvántartás
  • aláírási címpéldány
  • határozatok,engedélyek
  • Személyt igazoló okirat
  • műbizonylat
  • mérési jegyzőkönyv a hangjelző berendezés megfelelőségéről(megkülönböztető hangjelzés)
  • 30 napnál nem régebbi környezetvédelmi mérési jegyzőkönyv
    hasonló dokumentumokat kell bemutatni a motorkerékpár vizsgáztatás alatt is

Milyen járműhöz kell műszaki vizsgán az érintésvédelmi jegyzőkönyv

  • zöld rendszámos autók
  • elektromos autók
  • plug in hibrid
  • lakóautó
  • lakókocsi
  • hűtőkocsi
    A szakemberek a töltőkábelek és a csatlakozók állapotát ellenőrzik. Az akkumulátor csomaghoz, vagy a hajtáslánc bármely eleméhez nem nyúlnak.

Mit néznek a műszaki vizsgán kívülről

  • kilincsek, zárak, reteszek, pántok, megléte, biztosítása,
  • tükrök, lámpák, fényvisszaverők, kerekek, üvegek, ablaktörlő, lökhárítók.
  • lámpák megvannak e és működnek e.
  • alvázszám beazonosítása
  • figyelmeztető jelzés (sárga lámpa) helyzete, rögzítése.
  • horpadás, sérülés, korrózió
  • kerekek,felnik mérete és típus azonossága

Mit néznek a műszaki vizsgán a járművön belül

  • kilátás, tükrök, hűtés, fűtés, napellenző, ülés állítás, reteszelhetőség
  • biztonsági övek megléte minősége, övek csatlakoztatása, ablaktörlő
  • kürt működése, figyelmeztető lámpa kapcsolása.
  • kormány holtjáték, pedálok megfelelőek – e stb.

Műszerfalon szinte mindennek van elektromos jelzése.Kezdve onnan, hogy a gyújtás és a motor beindulása között milyen lámpák gyulladnak fel, illetve alszanak el.

Ez rengeteg hibára utaló jel lehet pl: motor vagy kipufogó rendszer.Majdnem minden belülről működtethető egységnek van visszajelző lámpája. Gondolok itt pl: index, elakadásjelző, lámpák.

A szélvédőn nem szabad lennie semminek a vizsga ideje alatt. Gondolok itt telefontartó, GPS-tartó, traffipax-jelző. Még akkor se, ha ezeket nyilván azonnal visszatapasztja a tulajdonos és a forgalomban valójában így vesz részt.

A következő részben rátérek a alsó vizsgálat bemutatására.

Műszaki vizsga alkalmával a gépjármű alját is ellenőrizni kell.

  • biztonságos e a jármű
  • korrózió, olaj vagy hűtővíz szivárgás
  • engedélyben meghatározott átalakítástól eltérő dolgok
  • kipufogó rendszer tömítettsége
  • katalizátorok, lambda szonda, adblue tartály esetleges szivárgása

Az adblue környezetre nem veszélyes anyag ezért ha kristályosodást észlelünk fel kell hívni a tulajdonos figyelmét.

Az adblue a német autógyártói szövetség VDA regisztrált névjegye.
Szennyeződésektől mentes technikai tisztaságú karbamid 32.5 % – os (m/m) vizes (ioncserélt, desztillált) oldata. Az adblue -11 ºC alatt megfagy.

Fék mérése a műszaki vizsga legfontosabb eleme

A fékek hatásfokát számítógép vezérelt fékpadon ellenőrizzük.Külön mérjük az első, hátsó és rögzítőfék hatásosságát.Fontos hogy első és hátsó fékberendezéseink tengelyenként egyformán fogjanak.

Tengelyenként a két kerék fékereje közötti eltérés a nagyobbik fékerő 20% -ánál nem lehet nagyobb.Az első és hátsó tengelyek között eltérés nem lehet nagyobb 30% – nál.

Mi van ha a kézifék beragad? Előző cikkemből megtudhatod.
Fékek hatásfokát a motorkerékpároknál is vizsgálni kell.


fék mérése

nincs műszaki vizsga futómű vizsgálat nélkül

A vizsgálatot rázópaddal, szerelőaknán végzik.
A vizsgálat során minden gömbfejet, gumi-szilentet ellenőrizni kell..

A felfogatást és bekötési pontokat is beleértve. Valamint a porvédő gumikat is.
A műszaki vizsga során a legfontosabb, hogy a gömbfejek ne lógjanak.

A futómű gumialkatrészei ne legyenek kiszakadva, elöregedve.Nagyon fontos a féltengely gumiharang épsége. Megfeleljenek a biztonságos közlekedés feltételeinek.

A következő fejezetben a környezetvédelmi mérés (zöldkártya) folyamatát mutatom be.

Környezetvédelmi mérés műszaki vizsga folyamán

A külsős cég által kiállított zöldkártya igazoló lap csak 1x használható fel a műszaki vizsga folyamán.

A kipufogó rendszer nem szivároghat és nem lehet korrodált.
Ha törött, repedt, lyukas vagy kifúj, akkor nem megfelelő a műszaki vizsga során.

Ezen kívül megvizsgáljuk a zajszintet, valamint a katalizátor meglétét.
Továbbá megmérjük a motor káros anyag kibocsátását is.

A vizsgálat jó azaz a műszaki vizsga eredményes
ha a szemrevételezés ellenőrzés eredménye valamennyi ellenőrizendő tétel esetében megfelelt és a jármű méréséből számított értékek a gyári vagy az MR- ben meghatározott értékeken belül van.

Nem felel meg vagyis műszaki vizsga bukása
minden az előbb felsorolt eltérő esetben vagy a mért értékek meghaladják a határértékeket.

A hibrid járműveknél is kell környezetvédelmi mérést végezni.Erről a hibrid autó műszaki vizsga cikkemben olvashatsz.