Motorkerékpár vizsgáztatás

Motorkerékpár vizsgáztatás rejtelmei

Röviden a motorkerékpár vizsgáztatás folyamata


Az okmányokat ellenőrizzük. Megnézzük, hogy az a jármű érkezett-e be ténylegesen, amelynek a papírjait látjuk. Ellenőrizzük, hogy van-e érvényes biztosítása. Regisztráljuk az esztétikai hibákat, a tükrök, üvegek állapotát, az esetleges korróziót.

Megnézzük a futómű, kormánymű holtjátékait. Olajszivárgásokat keresünk és ellenőrizzük a világítást. Elvégezzük a fékpados fék- és futómű-ellenőrzést.Ez a motorkerékpár vizsgáztatás folyamata.

Dokumentumok a motorkerékpár vizsgáztatás elindításához

Hasonló dokumentumok szükségesek a vizsgáztatás elindításához mint az autó vizsgáztatásánál.

  • forgalmi engedély
  • átalakítási engedély
  • meghatalmazás
  • határozatok,engedélyek
  • személyt igazoló okirat
  • műbizonylat

Miért fontos a motorkerékpár vizsgáztatásánál az adattábla megléte.

adattábla a motorkerékpár vizsgához
még ebben a nagy füstben is látható az adattábla

Könnyen megközelíthető helyen gyári adattáblával kell ellátni a motorkerékpárt melyen szerepelnie kell:

  • gyártó neve
  • alvázszám/jármű azonosító száma
  • statikus hangnyomásszint dba ford/perc
    Ez a tábla készülhet fémből, öntapadós műanyag fóliából.
    Szegecseléssel vagy ragasztással rögzítik.
    Ez az adattábla nagyon fontos információt tartalmaz motorkerékpár vizsgáztatás gyors lebonyolításához.

Motorkerékpár vizsgáztatás jóváhagyási jel nélkül?

Az alkatrészek jóváhagyási jelét a típus jóváhagyó dokumentum is tartalmazza.Ezek az alkatrészek a következők.

  • világító és fényjelző berendezés
  • kipufogó
  • légszűrőház
  • gumiabroncs
  • visszapillantó
  • kürt

Lámpák a motorkerékpár vizsgáztatás során

Következő lépésként a világítóberendezések kerülnek terítékre. Hogy mit és miként vizsgálnak, az megérne egy külön cikket.

A KÖHÉM rendeletben  részletesen megtalálsz minden előírást. Ott taglalják az elvárásokat, mint például a kibocsátott fény színe, fénycsóva hossza, alakzata, a lámpák egymáshoz viszonyított helyzete, visszajelzők működése.

Helyzet és irányjelző visszajelző nem kell ha észlelhetőek az ülésből.

Milyen lámpák kellenek a motorkerékpár vizsgáztatás alkalmával?

  • helyzetjelzők 1 vagy 2 db
  • tompított 1 db
  • távolsági 1 db
  • ködfényszóró 1 db
    A ködfényszórót úgy kell elhelyezni,hogy az optikai tengelye a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjába essen.Próbáljuk meg minél közelebb elhelyezni a felezősíkhoz de maximum:0.25m re.

Fék mérése a motorkerékpár vizsgáztatás során

A motorkerékpárt fel kell szerelni két egymástól független vezérlésű üzemi fékszerkezettel.Ezek a fékek az első illetve a hátsó kerekekre hatnak.

A vizsgáztatás során a fékek hatásfokát számítógép vezérelt fékpadon ellenőrizzük.Külön mérjük az első, hátsó féket.

A mérés során a fékerő, illetve annak egyenletessége is lényeges szempont. Ha hullámos a tárcsa, gyorsan 30-40%-os eltérést rajzol a gép a monitorra.

Ezt már a tulajdonos is előre sejtheti: ha érezhető a fékkaron a pulzálás, az már műszakin is ok a bukásra. Hasonlóan szigorú mint az autóknál.

Motorkerékpár vizsgáztatás futómű ellenőrzés is egyben

Amennyiben a fékvizsgálaton átjut, jöhet a csapágyak ellenőrzése. Egyszerűen, kézzel mozgatják a felniket, hogy lengővilla a kerék rendben van-e.Ellenőrizni kell a kormány csapágyazása és a teleszkóp szimmeringek épségét is.

Oldalkocsis motorkerékpár vizsgáztatás

A gyári fogatokkal nincs probléma. Ellenben az épített, egyedi példányok már igényelnek némi utánajárást. Az ilyen módon készített háromkerekűekre legtöbbször a forgalmazó igazolását kérik.

A gyártók megerősítik, hogy az eredeti szóló modell alkalmas oldalkocsi csatlakoztatására.Amennyiben ez utóbbi házilag készült, szükség lesz típusvizsgálatra, hogy az megfelel-e a közúti közlekedésre.

Ezzel a papírral az oldalkocsis motorkerékpár vizsgáztatás folyamata elindítható.

“Motorkerékpár vizsgáztatás” bejegyzéshez 11 hozzászólás

  1. Tisztelettel érdeklődöm, hogy TÜV certifikációval rendelkező, nagymotorkerékpár kormányvég irányjelzők esetén szükséges-e a motorkerékpár „hátuljára, pl. rendszám környékére plusz 2 db irányjelzőt felszerelni vagy elegendő a két db kormányvég irányjelző, ami előre és hátra irányba is jól láthatóan villog. Köszönettel: S. Zsolt

    1. Kedves Zsolt
      Ezen kevés információból arra tudok következtetni, hogy igen kell hátra is index irányjelző.
      Azt kell szem előtt tartani, hogy mi a gyári felszereltsége a motornak.Illetve a TÜV engedélyyel rendelkező kormányvég irányjelzővel ellátott motor ha külföldi akkor honosítani kell.
      Tisztelettel
      Barsi Balázs

  2. Üdv! Érdeklődöm, ha a motorkerékpár oldalkocsisként lett anno vizsgáztata, okoz e bonyodalmat, ha most szólóként szeretném újravizsgáztatni. A motorkerékpár létezett szóló változatban is gyárilag.
    Köszönet: G. Sándor

    1. Kedves Sándor
      Amennyiben be tudja mutatni a gyártói megfelelőségi tanúsítványt,hogy gyártották ezt a motort szólóként akkor egyedi forgalomba helyezéssel le lehet vizsgáztatni.
      Tisztelettel
      Barsi Balázs

  3. Kedves Balázs
    Érdeklődnék, hogy mi a teendőm, ha ha deformálódás miatt
    a motorvázat (papírokkal igazoltan) cserélni kellett. Milyen engedély szükségeltetik
    az alvázszám átiratására??

    Üdvözlettel:
    Tibor

    1. Kedves Tibor
      Köszönöm a türelmét.
      Minden dokumentumot amit az alváz csere miatt kapott be kell mutatni.Ezek lehetnek:
      rendőrségi jegyzőkönyv,számla a beszerelésről bármilyen más hivatalos papír.
      A megyei vagy megye jogú felügyeletnél kell vizsgára jelentkezni.Ott egy új egyedként fogják be jegyezni a járművet.
      Tisztelettel
      Barsi Balázs

  4. Szia Balázs!

    Abban tudsz segíteni, hogy oldalkocsis motorkerékpárt egy pestmegyei lakos hol tud levizsgáztatni? Teljesen gyári JAWA 350 Velorex. Kettő 🙂

    Köszönöm a segítséged!

Vélemény, hozzászólás?