Motorkerékpár vizsgáztatás rejtelmei
Röviden a motorkerékpár vizsgáztatás folyamata
Az okmányokat ellenőrizzük. Megnézzük, hogy az a jármű érkezett-e be ténylegesen, amelynek a papírjait látjuk. Ellenőrizzük, hogy van-e érvényes biztosítása. Regisztráljuk az esztétikai hibákat, a tükrök, üvegek állapotát, az esetleges korróziót.
Megnézzük a futómű, kormánymű holtjátékait. Olajszivárgásokat keresünk és ellenőrizzük a világítást. Elvégezzük a fékpados fék- és futómű-ellenőrzést.Ez a motorkerékpár vizsgáztatás folyamata.
Dokumentumok a motorkerékpár vizsgáztatás elindításához
Hasonló dokumentumok szükségesek a vizsgáztatás elindításához mint az autó vizsgáztatásánál.
- forgalmi engedély
- átalakítási engedély
- meghatalmazás
- határozatok,engedélyek
- személyt igazoló okirat
- műbizonylat
Miért fontos a motorkerékpár vizsgáztatásánál az adattábla megléte.

Könnyen megközelíthető helyen gyári adattáblával kell ellátni a motorkerékpárt melyen szerepelnie kell:
- gyártó neve
- alvázszám/jármű azonosító száma
- statikus hangnyomásszint dba ford/perc
Ez a tábla készülhet fémből, öntapadós műanyag fóliából.
Szegecseléssel vagy ragasztással rögzítik.
Ez az adattábla nagyon fontos információt tartalmaz motorkerékpár vizsgáztatás gyors lebonyolításához.
Motorkerékpár vizsgáztatás jóváhagyási jel nélkül?
Az alkatrészek jóváhagyási jelét a típus jóváhagyó dokumentum is tartalmazza.Ezek az alkatrészek a következők.
- világító és fényjelző berendezés
- kipufogó
- légszűrőház
- gumiabroncs
- visszapillantó
- kürt
Lámpák a motorkerékpár vizsgáztatás során
Következő lépésként a világítóberendezések kerülnek terítékre. Hogy mit és miként vizsgálnak, az megérne egy külön cikket.
A KÖHÉM rendeletben részletesen megtalálsz minden előírást. Ott taglalják az elvárásokat, mint például a kibocsátott fény színe, fénycsóva hossza, alakzata, a lámpák egymáshoz viszonyított helyzete, visszajelzők működése.
Helyzet és irányjelző visszajelző nem kell ha észlelhetőek az ülésből.
Milyen lámpák kellenek a motorkerékpár vizsgáztatás alkalmával?
- helyzetjelzők 1 vagy 2 db
- tompított 1 db
- távolsági 1 db
- ködfényszóró 1 db
A ködfényszórót úgy kell elhelyezni,hogy az optikai tengelye a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjába essen.Próbáljuk meg minél közelebb elhelyezni a felezősíkhoz de maximum:0.25m re.
Fék mérése a motorkerékpár vizsgáztatás során
A motorkerékpárt fel kell szerelni két egymástól független vezérlésű üzemi fékszerkezettel.Ezek a fékek az első illetve a hátsó kerekekre hatnak.
A vizsgáztatás során a fékek hatásfokát számítógép vezérelt fékpadon ellenőrizzük.Külön mérjük az első, hátsó féket.
A mérés során a fékerő, illetve annak egyenletessége is lényeges szempont. Ha hullámos a tárcsa, gyorsan 30-40%-os eltérést rajzol a gép a monitorra.
Ezt már a tulajdonos is előre sejtheti: ha érezhető a fékkaron a pulzálás, az már műszakin is ok a bukásra. Hasonlóan szigorú mint az autóknál.
Motorkerékpár vizsgáztatás futómű ellenőrzés is egyben
Amennyiben a fékvizsgálaton átjut, jöhet a csapágyak ellenőrzése. Egyszerűen, kézzel mozgatják a felniket, hogy lengővilla a kerék rendben van-e.Ellenőrizni kell a kormány csapágyazása és a teleszkóp szimmeringek épségét is.
Oldalkocsis motorkerékpár vizsgáztatás
A gyári fogatokkal nincs probléma. Ellenben az épített, egyedi példányok már igényelnek némi utánajárást. Az ilyen módon készített háromkerekűekre legtöbbször a forgalmazó igazolását kérik.
A gyártók megerősítik, hogy az eredeti szóló modell alkalmas oldalkocsi csatlakoztatására.Amennyiben ez utóbbi házilag készült, szükség lesz típusvizsgálatra, hogy az megfelel-e a közúti közlekedésre.
Ezzel a papírral az oldalkocsis motorkerékpár vizsgáztatás folyamata elindítható.
Tisztelettel érdeklődöm, hogy TÜV certifikációval rendelkező, nagymotorkerékpár kormányvég irányjelzők esetén szükséges-e a motorkerékpár „hátuljára, pl. rendszám környékére plusz 2 db irányjelzőt felszerelni vagy elegendő a két db kormányvég irányjelző, ami előre és hátra irányba is jól láthatóan villog. Köszönettel: S. Zsolt
Kedves Zsolt
Ezen kevés információból arra tudok következtetni, hogy igen kell hátra is index irányjelző.
Azt kell szem előtt tartani, hogy mi a gyári felszereltsége a motornak.Illetve a TÜV engedélyyel rendelkező kormányvég irányjelzővel ellátott motor ha külföldi akkor honosítani kell.
Tisztelettel
Barsi Balázs
Üdv! Érdeklődöm, ha a motorkerékpár oldalkocsisként lett anno vizsgáztata, okoz e bonyodalmat, ha most szólóként szeretném újravizsgáztatni. A motorkerékpár létezett szóló változatban is gyárilag.
Köszönet: G. Sándor
Kedves Sándor
Amennyiben be tudja mutatni a gyártói megfelelőségi tanúsítványt,hogy gyártották ezt a motort szólóként akkor egyedi forgalomba helyezéssel le lehet vizsgáztatni.
Tisztelettel
Barsi Balázs
Kedves Balázs
Érdeklődnék, hogy mi a teendőm, ha ha deformálódás miatt
a motorvázat (papírokkal igazoltan) cserélni kellett. Milyen engedély szükségeltetik
az alvázszám átiratására??
Üdvözlettel:
Tibor
Kedves Tibor
Köszönöm a türelmét.
Minden dokumentumot amit az alváz csere miatt kapott be kell mutatni.Ezek lehetnek:
rendőrségi jegyzőkönyv,számla a beszerelésről bármilyen más hivatalos papír.
A megyei vagy megye jogú felügyeletnél kell vizsgára jelentkezni.Ott egy új egyedként fogják be jegyezni a járművet.
Tisztelettel
Barsi Balázs
Szia Balázs!
Abban tudsz segíteni, hogy oldalkocsis motorkerékpárt egy pestmegyei lakos hol tud levizsgáztatni? Teljesen gyári JAWA 350 Velorex. Kettő 🙂
Köszönöm a segítséged!
Kedves Attila
Gödöllő,Vác,Salgótarján pestmegye és csak KPM vizsgabázison lehet vizsgáztatni ezt a motort.
Remélem tudtam segíteni
Balázs
Kedves Balázs!
Nagyon is! 🙂
Köszönöm szépen!
Üdv! Érdeklődni szeretnék, hogy egyszerűen műszaki vizsgáztatható a motorkerékpár, ha kapott az előző műszaki vizsgája óta hátsó doboztartó konzolt és dobozt? Ezek Kappa(Givi) gyártmányúak és ezt a TÜV papírt kaptam hozzá (https://kappaeng.co.za/wp-content/uploads/Kappa-Egineering-TUV-Certificate.pdf).
Köszönettel Alex!
Kedves Alex
Ezzel a dokumentummal nyugodtan mehet vizsgára a motor.
Üdv
Balázs