Kézifék beragad

kézifék beragad

Mit tegyél ha a kézifék beragad.Tippek tanácsok javításra és a hibák elkerülésére.
Cikkemben olvashatsz a kézifékek típusairól használhatóságukról és működési elvükről röviden.
Mi az első teendő,mire figyelj oda a következő fejezetben megtudhatod.

Első teendő ha a kézifék beragad

kézifék jele
kézifék jele a műszerfalon

Ha műszerfalon nem alszik el ez a jel akkor mi a teendő,mit vizsgáljunk meg először?

Lehet hogy csak műszerfal hiba vagy a kézifék karnál lévő érzékelő hibája okozza a jelenséget. A gyújtás bekapcsolásánál ez egyből kiderül.
Alacsony fékfolyadék szintet is jelenthet.

Természetes elhasználódás miatt a fékbetétek kopnak ezáltal a fékfolyadék szintje is kisebb lehet a tartályban.Fokozottan figyeljünk erre a jelenségre is.Fékolajat mindig csak ugyanolyan típusúval szabad után tölteni.

Hogy előzheted meg a kézifék beragadást?A következő fejezet erről szól.

Beragadt kézifék megelőzése

A kézifék beragadása megelőzhető a fék átgondolt használatával.
Elsősorban nem az autó rögzítésére, hanem az emelkedőn elindulásra érdemes alkalmazni.
Az autó elgurulása ellen a sebességben hagyott hajtáslánc is bőven elegendő.

A modern autóknál van más megoldás is.Ez egy beépített automatikus funkció arra az esetre ha a menet közben intenzívebb vagy huzamosabb ideig végzett fékezések miatt az erőteljesen felmelegedett féktárcsa lehűl.

Van olyan típusváltozat, ahol a működtető egységbe szerelt előfeszített tányérrugók fogják kiegyenlíteni a féktárcsa lehűlése miatt bekövetkező méretváltozást.

A másik megoldás erre a problémára az, amikor a gyújtáskulcsot megkerülve közvetlenül az akkumulátortól kap tápfeszültséget az EPB.

Ez lehetővé teszi, hogy kikapcsolt gyújtásnál három alkalommal újra fékezést hajtson végre az elektronika. Így tehát lejtős parkolásnál sem fog elgurulni a gépkocsi a féktárcsa lehűlése miatt.

Mi a helyzet az automata váltós gépkocsiknál.Erről szól a következő bekezdés.


Beragad a kézifék az automata kocsinál is?

automata kézifék
automata váltó p+ kézifék

A válasz igen beragadhat.De akkor mit tegyél?
Az autó megállítása utána kézifékkel kell rögzíteni az autót, majd ezután kell P-t kapcsolni.Tehát a sorrend nagyon fontos amit ajánlatos betartani.

A P-t valóban a már teljes mértékben megállított, felengedett lábfék mellett is álló helyzetű autóban kell kapcsolni.

Általában a rögzítő fék működtető kapcsolót a rögzítő fék kar helyére, a sebességváltó kar közelében szerelik be. Bizonyos típusoknál a kapcsolók száma meg is duplázódott közben.

A körbe írt nagy P betű a két külső kis fékpofával változatlanul a „Parking brake”-et, vagyis a rögzítő féket jelenti. A mellette lévő nagy „A” betűvel jelölt az automatikus működést aktiválja.

Fontos, hogy ez a görgős fékpadi mérésnél ne legyen bekapcsolva.

Dobfékkel szerelt autónál mit tegyél ez a következő rész mondandója.


Mi tegyél ha a kézifék beragad a dobfékes autónál

dobfék
fékdob és kézifék

Ilyen típusú fékkel szerelt autónál ha a kézifék beragad akkor meg lehet próbálni a fékdob óvatos ütögetését kalapáccsal körbeforgatás közben.

Próbáljuk meg hintáztatós módszerrel előre-hátra mozgatni a járművet de ne erőltessük.Amennyiben így sem enged a beragadt kézifék, szakemberhez kell fordulni.

A tárcsafékkel szerelt gépjárműnél mire figyelj oda.Ezt a következő részből megtudhatod.

Mit tehetünk ha tárcsafékes autóknál beragad a kézifék

  • Bovdenes az is csak itt a féktárcsa belseje maga a fékdob.
  • Ezek után pedig úgy működik mint a dobfékes kézifék.
  • Ezt a fajta kéziféket ne próbáld meg házilag javítani, fordulj szakemberhez.

    A következő rész az elektromos kéziféket mutatja be.

Elektromos kézifék is be tud ragadni

elektromos kézifék
elektromos kézifék

Itt lehet mechanikus és elektromos hiba is ezért a kerekek nem fognak forogni a hiba elhárításáig.
Az elektromos hiba esetén szinte azonnal kapsz visszajelzést a műszerfalon.

A kézifékkar helyett a kapcsoló alkalmazása nagyobb szabadságot ad a tervezőknek az utastér belső kialakítására. A vezetőnek pedig lényegesen kisebb erőkifejtésre lesz szüksége. Az elektronika alkalmazása pedig különböző automatikus működéseket tesz lehetővé.

Három fajtája van:

egy vagy két bovdennel működő
féknyeregre integrált
féktárcsába szerelt duo szevo fékdob villanymotorral

Hiba esetén az autót nem lehet mozgatni autómentő használata szükséges.Elektromos kézifék beragadása esetén szakemberhez kell fordulni.

Mire figyelj oda huzamosabb parkolás alatt a következő rész témája.

A kézifék be tud ragadni huzamosabb parkolás esetén?

A válasz sajnos igen. A kézifék beragad huzamosabb várakozás,parkolás esetén.
Ezért hosszú parkolás esetén a kézifék használata egyenesen tilos!

Huzamosabb parkolás vagy télen néhány órás várakozás esetén az autón ne használjuk a rögzítő féket,mert az beragadhat.

Lejtős úton pedig a járdaszegélyre fordított kerék vagy annak hiányában akár egy fa ék is megteszi.Télen akár néhány óra alatt befagyhat, de több hetes egy helyben állás esetén minden évszakban beragadhat a kézifék főleg a régebbi típusoknál.

Hallottál már a szükségoldás lehetőségéről.Ha nem a következő fejezetben elolvashatod, hogy mi az.

Mi a megoldás a beragadt elektromos kézifék kioldására.

Vajon mi a teendő, ha például lemerült az akkumulátor, és az automatikusan behúzott kézifékű autót el szeretnénk mozdítani a helyéről. Ilyenkor használhatjuk az úgynevezett „szükség-oldást”.

Szükség oldás BMW – nél

A BMW-nél a csomagtartóból ki kell venni a pótkereket és az alatta lévő takarófedelet. Ezután férünk hozzá a rögzítőfék mechanikus egységben elhelyezett szükségoldó karhoz.

Szükség oldás Renault- nál

A Renault-nál ehhez egy acélsodrony huzal végét rögzítették. A másik vége a „kardán box”-ban lévő rakodórekesz kivétele után hozzáférhető. A végére szerelt sárga fogantyú meghúzásával lehet a szükségoldást elvégezni. Így a kézifék beragad opció megszüntethető.

Te tudod mi az a hill holder és hogyan működik.A következő részben választ kapsz erre a kérdésre is.

Új funkció a kézifék beragadása ellen

Ez nem más mint a hill holder funkció.

Az emelkedőn automatikusan behúz a rögzítőfék és a gázpedál lenyomásával arányosan, fokozatosan kienged. Természetesen csak akkor, amikor valamelyik sebesség-fokozat be van kapcsolva.

Ennél a változatnál a gépkocsi CAN-busz-hálózatán keresztül más elektronikus rendszerekkel is képes információcserét végrehajtani az elektromechanikus rögzítőfék.

A beavatkozás szükségességéről a különböző érzékelők jelei alapján egy külön elektronika dönt.

Előnye:

Az aktív rögzítőféket a riasztóval és a központi zárral kombinálják. Így megvalósítható, hogy amíg a riasztó be van kapcsolva, az aktív rögzítőfék is behúzott állapotban maradjon.

kiegészítő működésként definiálható az automatikus befékezés a gyújtáskulcs kivételekor.

Elektromos kézifék összefoglalása,mi van ha beragad

Feladata:

A gépkocsi álló helyzetében a rögzítő fék villanymotorral történő befékezése, illetve oldása.

Bizonyos gépkocsitípusoknál az APB rövidítéssel is találkozhatunk, mely az Aktive Parking Brake elnevezésből ered. Ez a változat nemcsak álló helyzetben működtethető, hanem a gépkocsi mozgása közben is lehet vele lassítani.

így átveszi a biztonsági fék feladatát. Ez valójában az üzemi és a rögzítő fék integrációját jelenti. Ennél a működésnél fontos információ a kerékfordulatszám érzékelők jele alapján megállapított sebesség.

Ezt a CAN-hálózaton keresztül érkező kerékfordulatszám jelek alapján határozza meg az elektronika. A sebességtől függően lehet hidraulikus vagy mechanikus működés is.
A vizsgáztatásnál mindegy milyen rögzítő fék van a járművön akkor is megfelelően kell működnie.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük