Ezt a cikket azért írtam, hogy bemutassam milyen speciális előírásokat kell betartani a hibrid autó műszaki vizsga elvégzéséhez.Mik ezek az előírások és mi az 6 -féle üzemmód amivel a hibrid járművet le lehet vizsgáztatni.Mikor szükséges ez az üzemmód a hibrid autó műszaki vizsga folyamán.
Visszatekintés a hibrid autó műszaki vizsga kapcsán
A járművek tüzelőanyag-fogyasztásának, valamint károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében a hagyományos, csak belső égésű motort alkalmazó megoldások mellett egyre nagyobb számban jelennek meg alternatív hajtások.
A lehetséges megoldások között jelentős szerepet töltenek be a hibrid járművek, amelyek hajtásrendszere két különböző energia-átalakítóból és energiatárolóból áll.
Általában egy belső égésű motoros és egy villanymotoros hajtást alkalmaznak. A két különböző hajtás előnyeinek közös kihasználásával a hagyományos hajtáslánchoz képest a tüzelőanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökken.
Ha csökken a tüzelőanyag-felhasználás, csökken a CO2-kibocsátás is. A motor szinte mindig a kis károsanyag-emissziójú munkapont tartományban működik, a „stop” üzemben és EV módban nem emittál.
Hibrid hajtás előnye
Teljesítménynövelés, a vezetési élmény javulása. A villamos motorral kiegészített rendszer, az alkalmazott villamos motor jellemzői miatt, korlátozott ideig lehetővé teszi egy kisebb hőerőgéppel ugyanannak a vezetési élménynek a lehetőségét.
Mi a hibrid jármű létrehozásának fő célja erről olvashatsz a következő fejezetben.
Hibrid autó műszaki vizsga
De mi is a hibrid?

A hibrid egy olyan járműhajtómű, amelyben két eltérő energiafajtát felhasználó motor, szolgáltatja (szolgáltathatja) a mechanikai energiát.
Fő célok:
Tüzelőanyag takarékosság a hőerőgép gyakran a gazdaságos üzemi munkapont tartományban működik. A regeneratív fékezésnél energiát nyer vissza a rendszer,start/stop üzemmóddal is tüzelőanyagot takaríthat meg.
Károsanyag-kibocsátás csökkentés.
Ezt, hogy lehet megmérni erről olvashatsz a következő fejezetben.
Hibrid autó műszaki vizsga káros anyag kibocsátás mérése

A magyarországi hatályos jogszabályok szerint a közúti járművek megfelelőségét köteles a közlekedési hatóság meghatározott időszakonként ellenőrizni.
Ez jelen esetben a hibrid autó műszaki vizsga. Az időszakos műszaki vizsgálat része a kipufogógáz műszeres méréssel végzett környezetvédelmi ellenőrzése, amelynek során a benzin- vagy dízelmotornak folyamatosan üzemelnie kell.
Itt a hangsúly a folyamatos üzemelésen van.
A hibrid járművek menetkész állapotában a benzin vagy dízelmotor nem feltétlenül működik. Ezért a környezetvédelmi mérés elvégzése előtt a járművet olyan állapotba kell hozni, amely elindítja a motort és megakadályozza annak leállását a vizsgálat idejére.
Továbbá lehetővé teszi az előírásoknak megfelelő motorüzem-állapotok elérését.
Mire figyelje oda a hibrid autó vizsgálatánál.Részletek lejjebb.
Figyelmeztetés a hibrid autó műszaki vizsga idejére
A belső égésű motor működésére nincs szükség álló helyzetben vagy tisztán villanymotoros hajtáskor. A hibrid hajtás irányító rendszere a belső égésű motort leállítja. Emiatt menetkész állapotban (Ready) nem feltétlenül üzemel a belső égésű motor.
Mikor szükséges a szerviz üzemmód hibrid autó műszaki vizsga folyamán?
Ha a hibrid hajtóművön olyan vizsgálatot akarunk végrehajtani (pl. környezetvédelmi felülvizsgálat), amely közben a hőerőgépnek folyamatosan üzemelnie kell. Ekkor vizsgálati vagy szerviz üzemmódot kell létrehozni.
A környezetvédelmi mérés nagyon fontos a hibrid autó műszaki vizsgálatánál is. Ez az üzemmód bekapcsolható rendszer teszterrel vagy a nélkül is az alábbiak szerint.
6 üzemmód a hibrid autó műszaki vizsga eljáráshoz.

A fenti üzemmód aktiválását a járműgyártók különböző módon tették lehetővé. Akár egy gyártmányon belül is eltérések lehetnek. Ezért a vizsgálatot végző szakembernek mindig az adott típusra vonatkozó utasítás szerint kell eljárnia.
Az alábbiakban személygépkocsik környezetvédelmi mérésének(mely kihagyhatatlan a hibrid autó műszaki vizsga folyamán) elvégzéséhez szükséges üzemmód aktiválására mutatok be példákat a következőkben
- A hagyományos hajtású start/stop rendszerrel ellátott járművekhez hasonlóan a műszerfalon található gombbal letiltható a motor leállása és ezután a hibrid autó műszaki vizsga azaz a mérés elvégezhető. (pl. Citroën és Peugeot járművek esetén)
- A jármű olyan menetprogramba kapcsolható, amelyben a belső égésű motor folyamatosan üzemel. (pl. Mercedes-Benz járműveknél Sport program, Mitsubishi járműveknél Charge mód aktiválása)
- Menetkész állapotban a gázpedál lenyomására a belső égésű motor üzemeltethető. (pl. Audi, Volkswagen és egyes Honda járművek esetén)
- Egyes típusoknál, menetkész állapotban, a motorháztetőt kell kinyitni a belső égésű motor folyamatos üzemeléséhez. (pl. Opel, Porsche járművek esetén)
- A környezetvédelmi mérés karbantartási- vagy tesztüzem módban végezhető el, amely különböző kezelőszervek (pl. gyújtáskapcsoló, pedálok, fokozatkapcsoló, elakadásjelző) meghatározott sorrendben történő működtetésével aktiválható. (pl. Toyota, Lexus és egyes BMW járművek esetén)
- Diagnosztikai műszerrel kiadott vezérléssel üzemeltethető folyamatosan a belső égésű motor. (pl. KIA járművek esetén)
A fentiek alapján elmondható, hogy a hagyományos hajtású start/stop rendszerrel felszerelt járművekkel ellentétben a hibrid járműveknél sok estben a motor folyamatos működtetéséhez nemcsak egy kapcsolót kell használni.
Ezért ismerni kell az adott típusú járműnél a környezetvédelmi méréshez szükséges speciális üzemállapot elérésének módját.Így sikerülhet a hibrid autó műszaki vizsga eljárás.
Hibrid és nem hibrid autó műszaki vizsga
Összefoglalva a hibrid és nem hibrid járművek műszaki vizsgája csak a környezetvédelmi mérésében térnek el egymástól.