Gumikopás okai ellenőrzése
Gumikopást okai közül 4 félét különböztetünk meg. A normálistól eltérő gumiabroncs kopás műszaki problémák vagy a nem megfelelő beállítás következménye is lehet.Rontja a gazdaságos üzemanyag-felhasználást, mert növekszik a gördülési ellenállás. Ezen gumikopás okai és fajtái a következő fejezetben lesz részletesen bemutatva.
Gumikopás okai lehetnek
- túl alacsony nyomás
- 2 túl magas nyomás
- 3 aszimmetrikus gumi kopás egy oldalon
- 4 csésze vagy kagylószerű elváltozás
A puha gumiabroncsokon történő haladás nagyobb erőkifejtést igényel a járműtől.A megfelelő értékre felfújt gumiabroncs kulcsfontosságú a vezetésbiztonság és a gumiabroncs élettartama szempontjából. Legalább havonta egy alkalommal ellenőrizze a gumiabroncs nyomását egy pontos nyomásmérő segítségével.
Gumi kopás okai közül az első, alacsony guminyomás
A gumik középső futófelülete, az alacsony nyomás miatt, kevésbé érintkezik az úttal. A terhelés a vállakra kerül. Ezen területek idő előtt elkopnak.Ha a gumiabroncs így néz ki, valószínűleg alacsony a benne lévő nyomás.
A gumiabroncs egyik legnagyobb ellensége az alacsony nyomás. Az alacsony nyomás csökkenti a bordázat élettartamát a gumiabroncs külső szélein (vagy vállain) jelentkező fokozott mértékű kopás következtében. Ezen felül túlmelegedés is bekövetkezik, ami a gumiabroncs tartósságát rontja.

Gumikopás okai közül 2. ként jöjjön a túltöltött abroncs
Nyomásra visszavezethető kopásfajták logikusnak mondhatók. Ha túltöltjük a gumikat, a futófelület közepe kitüremkedik.így idő előtti kopást tapasztalhatunk rajta.
Ha a gumiabroncsban a szükségesnél magasabb a nyomás, a futófelület közepére esik a terhelés nagy része és ez a szélekhez képest gyorsabb kopást eredményez. Az egyenetlen gumikopás okai közül ez nagyon csökkenti a gumiabroncs élettartamát.

Aszimmetrikus gumikopás okai
A féloldalas kopás leggyakoribb oka a specifikációknak nem megfelelően beállított tengelygeometria. A megfelelő beállítástól való eltérések akár egy pillanat alatt is kialakulhatnak. Például egy padkára való felhajtás eredményeként.
Akár az abroncs belső futófelületén, akár a külső részen tapasztalunk aszimmetrikus kopást.Ilyenkor valamilyen beállításbéli, kiegyensúlyozási hibára kell gyanakodni. Ilyen esetben irány a szakszerviz.
Ha túl nagy a kerékösszetartás, a futófelület a külső szélektől kezd el kopni. Ezt a fajta kopást nagyon hamar észre lehet venni, ugyanis a gumi külső felét elég könnyű ellenőrizni. Amikor a kerekek széttartanak, a kopás belülről kezdődik el.
Egy másik esetben is a gumiabroncs belső része kopik ezt pedig negatív kerékdőlésnek nevezzük.Hasonló hibát észlelünk akkor is ha pozitív kerékdőlés túl nagy, a gumiabroncs külső része kopik.

Csésze vagy kagylószerű gumikopás okai
Kagylószerű gumikopás okai, jó eséllyel valamelyik alkatrész erős kopottságára utalhat a felfüggesztésben. A kerékbeállítás önmagában nem oldja meg a problémát. A gömbcsuklótól a lengéscsillapítón át,futómű hiba, bármi lehet a háttérben.
A domborulatok illetve mélyedések vagy csipkéződés leginkább az első gumiabroncsokra jellemzők. Kisebb % – ban a hátsó gumiabroncsokon is előfordulhatnak.
Ezek a fajta gumikopás okai utalhatnak arra, hogy a kerekek nincsenek kiegyensúlyozva, illetve a felfüggesztés, a lengéscsillapítók vagy a kormányrendszer alkatrészei kopottak.

Szerelési hiba és gumi kopás okai
A folyamatos nyomásveszteség utalhat a gumiabroncs / kerék esetleges szerelési hibájára. Amennyiben ezt tapasztalja, haladéktalanul forduljon szakemberhez.
A szakember meg tudja állapítani,hogy a gumikopás okai tényleg szerelési hibából adódnak.
A gumiabroncs nyomást minden alkalommal hideg állapotban és ne közvetlenül használat után ellenőrizze. Már egy két kilométer megtétele is nyomásnövekedést okoz, amely pontatlan mérést eredményez.
Gumikopás okai bordázatának ellenőrzése
A gumiabroncs bordázatának ellenőrzésére két közismert módszer áll rendelkezésre.
- 1 Az összes személy, kis teher és közepes kereskedelmi gumiabroncs a bordázatba öntött jelzősávokkal rendelkezik. Ezek a sávok a bordázat alján, különböző helyeken találhatók a futófelületen.
Ha a gumiabroncs annyira kopott, hogy ezek a jelzések a bordákkal egy szintben láthatók, ideje kicserélni a gumiabroncsot. A gumikat úgy érdemes ellenőrizni, hogy egy sík felületen legyenek és ha a kormányt elforgatjuk, akkor a gumikopás okai közül észlelhettünk párat. - A profilmélység ellenőrzése is a kopás ellenőrzéséhez tartozik, ehhez pedig már kifejlesztettek egy eszközt is, amely elérhető minden szakszervizben.
Tehát a profil mélységét is azért érdemes néha ellenőrizni, hogy megtudjuk, mennyire biztonságos az autónk. A legtöbben azért érzékelni is tudják, amikor már olyan állapotban van az abroncs, hogy nehezebb kormányozni, vagy nehezebb egyenesben tartani az autót akkor érdemes szemügyre venni a kerekeket és a mintázatot megvizsgálni.
Egy kis érdekesség a végére!
Mi mindent lehet találni egy kisteherautó kerekében.
Hihetetlen:
