A futómű beállítás házilag lehetséges.A továbbiakban azt írom le,hogy hogyan kell végrehajtani.Milyen eszközök szükségesek hozzá.
Megéri-e vele foglalkozni.
A továbbiakban megtudhatod,hogy miért állítódhat el a futómű és hogyan veszed észre a rossz futómű hibáit és mennyit spórolhatsz vele ha időben észleled a futómű beállítás hiányát.
A futómű beállítás házilag célja
A cél nem lehet a pontos beállítás a lenti információkból kiderül miért.
A futómű beállítás célja, hogy a kerekek helyzetét és a kormányzás geometriáját visszaállítsák a gyári értékekre.
4 jel mely rossz futómű beállításra utal
- kanyarokban csikorgó gumi
- félrehúzó kormány
- féloldalas gumikopás
- fura viselkedés gyorsításkor vagy fékezéskor

Futómű beállítás házilag eszközei

- emelő
- 2db mérőszalag
- 30 cm hosszú vonalzó szerű tárgy
- 2db villáskulcs
- kalapács
- drótkefe
- csavarlazító
- szaktudás
Futómű beállítás házilag folyamata
A legpraktikusabb felemelni az autó egyik oldalát.Levenni a kereket.Kalapács csavarlazító és villáskulcs segítségével meglazítani a biztosító anyát a kormány összekötőnél.Ha már könnyen mozog az anya és a tengely akkor mehet vissza a kerék.Ezt a feladatot a másik oldalon is végre kell hajtani.
A vonalzó szerű tárgyat az egyik, illetve majd a másik oldali első kerék oldalához fogjuk.Eközben a mérőszalag ki van húzva a kerék előtt és mögött.
Meg kell mérni az egyenes tárgyunktól a másik oldalra átvitt egyenes tárgy távolságát.Majd ugyanezt végig csinálni a kerék előtt is.
A gyári értékeket nézzük meg egy gyári adatbázisban.A kormánykerék középpel most ne foglalkozzunk.Ez a fajta futómű beállítás házilag folyamat nem alkalmas a kormányközép állításra.
Amennyiben a kerék mögötti távolság a nagyobb,úgy összetartásról beszélünk.Amennyiben a kisebb úgy széttartásról beszélünk.
A következő fejezetben részletesen leírom a kerék szét illetve összetartást.
Futómű beállítás házilag alap elemei
A leggyakrabban a futómű állítást az emberek kerék összetartásnak nevezik.A következő bekezdésben az ellenkezőjéről is olvashatsz.Kerékösszetartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak
egymáshoz.
Kerékszéttartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok hátsó végei közelebb vannak egymáshoz. A kerékszéttartás kanyarban túlkormányozottságot okoz.
Ez olyan érzés,mintha a gépjármű túl élesen, ‘bólintva’ venné be a kanyart.Ha a kerekek széttartanak, a kopás belülről kezdődik el
A következőkben essen szó a hibákról.
Futómű beállítás házilag hibái
A rossz kerékösszetartás.
Ez a hiba kanyarban alul kormányozottságot okoz. Ha túl nagy a kerékösszetartás, a futófelület a külső szélektől kezd kopni.Ezt a fajta kopást vesszük észre leghamarabb.Ugyanis a gumi külső felét elég könnyű ellenőrizni.
Hasonló hibát észlelünk akkor is ha pozitív kerékdőlés túl nagy, a gumiabroncs külső része kopik.
Miért jó a futómű beállítás házilag?
- viszonylag olcsó ha megvan minden szerszám hozzá
- szervizek zárva tartása esetén is végre hajható
inkább hátránya van ezt írom le a következőkben
Mi a futómű beállítás házilag hátránya?
- nem lézer pontosságú
- szaktudást igényel
- kényelmetlen akna nélkül a végrehajtása
- kormányközepet nem tudod pontosan beállítani
- nagy a valószínűsége,hogy ezek után el kell vinni egy futóműveshez a kocsit
- a fent felsoroltak miatt nem javaslom vagy csak nagyon szükség esetén
a következő fejezetben utána járunk mi okozhatja a futómű elállítódását.
Futómű beállítás házilag miért nem megfelelő
Amikor a futómű beállítás házilag nem megfelelő, a gumiabroncsok szélei gyors kopásnak indulnak, ami befolyásolhatja a gépjármű vezethetőségét.
Mi okozhat futómű elállítódást?
Akkor történhet, ha a jármű menet közben a járdaszegélynek ütközik vagy nagy sebesség mellett kátyúba fut.
Balesetek, is okozhatják a futómű elállítódását.
Amennyiben nincs jól beállítva a futómű a tervezettnél hamarabb kell lecserélni a gumiabroncsokat.
A kismértékű elállítódás is problémákat okozhat.