Mennyit spórolhatunk egy jól beállított futóművel?

futómű szét-össze tartás

A vizsgán is nézik a futóművet de a beállítását a vizsgán nem ellenőrzik.
A továbbiakban megtudhatod,hogy miért állítódhat el a futómű és hogyan veszed észre a rossz futómű hibáit és mennyit spórolhatsz vele ha időben észleled a futómű állítás hiányát.

A futómű állítás célja

A futómű állítás célja, hogy a kerekek helyzetét és a kormányzás geometriáját visszaállítsák a gyári értékekre.

4 jel mely rossz futómű állításra utal

  1. kanyarokban csikorgó gumi
  2. félrehúzó kormány
  3. féloldalas gumikopás
  4. fura viselkedés gyorsításkor vagy fékezéskor

Mi okozhatja a futómű elállítódását?

rosszfutomu
rossz futómű állítás eredménye

Akkor történhet, ha a jármű menet közben a járdaszegélynek ütközik vagy nagy sebesség mellett kátyúba fut.

Balesetek, is okozhatják a futómű elállítódását.
Amikor a futómű állítás nem megfelelő, a gumiabroncsok szélei gyors kopásnak indulnak, ami befolyásolhatja a gépjármű vezethetőségét.

Amennyiben nincs jól beállítva a futómű a tervezettnél hamarabb kell lecserélni a gumiabroncsokat.
A kismértékű elállítódás is problémákat okozhat.

futómű állítás hiánya ha elhúz a kocsi valamelyik irányba?

Nem a kerékdőlés az okozója amelyet gépjárművenként eltérően terveznek meg és állítanak be.

A gumiabroncsok egyenletesen kell érintkezzenek a talajjal gördülés közben.
Ha túl nagy a különbség az elülső kerekek dőlésszögének beállításai között, a gépjármű határozottan az egyik oldalra fog húzni.
Egy jó futómű állítás segíthet ezen a problémán.

Konkrétan mennyit takaríthatunk meg egy jól beállított futóművel?

Egy jól beállított futóművel a gumiabroncsok élettartamát
növelhetjük meg. így a kocsi simábban és kisebb ellenállással
fog haladni. Ezáltal pénzt spórolunk meg.

Egy rosszul beállított futóművel haladva kb 1-2 hónap alatt elkophat a gumiabroncs amiből természetesen kettőt kell venni.

Mikor kell ellenőriztetni a futóművet?

A válasz mindig …ha

  • a kerékkel nekiütköztél valaminek például járdaszegély, kátyú….
  • azt veszed észre, hogy a gumiabroncsok rendellenesen vagy egyenetlenül kopnak
  • a kormánykerék szögben áll egyenes vonalú haladás közben.
  •  új gumiabroncsokat vásároltál és szeretnéd, hogy azok a lehető leghosszabb ideig tartsanak.
  • kicserélték a felfüggesztést vagy a kormánymű elemeit.
  • kormányzással vagy vezethetőséggel kapcsolatos problémákat tapasztalsz.
  • a gépjármű valamelyik irányba húz vagy sodródik.
  • a kormánykerék nem tér vissza könnyedén középállásba kanyarodás után.

A leggyakrabban a
futómű állítást az emberek kerék összetartásnak nevezik.A
következő bekezdésben az ellenkezőjéről is olvashatsz.

Kerék össze illetve széttartás avagy a futómű állítás alap elemei

Kerékösszetartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok
elülső végei közelebb vannak egymáshoz.

A  rossz kerékösszetartás
kanyarban alul kormányozottságot okoz. Ha túl nagy a
kerékösszetartás, a futófelület a külső szélektől kezd el
kopni.Ezt a fajta kopást vesszük észre leghamarabb.Ugyanis a gumi
külső felét elég könnyű ellenőrizni.

Hasonló hibát
észlelünk akkor is ha pozitív kerékdőlés túl nagy, a
gumiabroncs külső része kopik.

 

kerék szét-össze tartás
kerék szét illetve össze tartás

 

Kerékszéttartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok
hátsó végei közelebb vannak egymáshoz. A kerékszéttartás
kanyarban túlkormányozottságot okoz.

Ez olyan érzés,
mintha a gépjármű túl élesen, ‘bólintva’ venné be a kanyart.
Ha a kerekek széttartanak, a kopás belülről kezdődik el.Egy
másik esetben is a gumiabroncs belső része kopik

ezt pedig negatív
kerékdőlésnek nevezzük.

Ebben a két esetben is
fontos futómű állítást végeztetni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük